Voortgezet onderwijs voor motorrijders

Handen los gevaarlijk? (foto: Ad Kievit)

Afgelopen zaterdag heb ik deelgenomen aan de Voortgezette Rij Opleiding 1 (VRO-1) van de KNMV. Ik moest op tijd mijn bed uit, want om kwart over acht stond de koffie al klaar op het Politie Verkeersveiligheidscentrum bij Vliegveld Lelystad. Na de koffie volgde een introductie over wat we die dag zoal konden verwachten en wat het doel en nut nu eigenlijk is van zo’n extra training.

Een belangrijk woord deze dag is BEWUSTWORDING. Ben je je bewust van het effect van bepaalde omstandigheden? Ben je je bewust hoe je motor (of jij!) reageert op bepaalde onverwachte zaken? Je motor kan heel veel, maar kan jij dat ook?

Om hier op een leuke manier mee om te gaan, wordt hier in de praktijk mee gespeeld middels een aantal oefeningen. Hoe hard kun je bijvoorbeeld remmen? Eerst bij 50 km per uur en later bij 70. Als je dat voor het eerst bewust uitprobeert (zoals ik), zul je waarschijnlijk schrikken van de veel langere remweg bij 70 km per uur. En als je plotseling moet remmen, maar er ligt zand op de weg? Ook dat oefen je; zowel zonder als met ABS. Hierbij wordt duidelijk dat je mét ABS al snel in het voordeel bent.

Tijdens de VRO-1 leer je hoe te handelen bij obstakels op de weg (foto: Ad Kievit)

En hoe moet je reageren als er ineens iets voor je op de weg ligt? Vaak is er simpelweg overheen rijden veiliger dan het maken van een uitwijkmanouvre. En dus rijd je een paar keer over een balk en een autoband heen met je motor. Weet je ook eens hoe dat is. Want nee, dat had ik nog nooit eerder voor de lol uitgeprobeerd.

Het leukste werd natuurlijk voor het einde van de dag bewaard: bochtentechniek. Na een stukje theorie werd dat in de praktijk gebracht. Na een paar rondjes over het parcours om de route te leren kennen, werd gevraagd om dat ook eens met maar één hand aan het stuur te doen (behalve als je even wilde schakelen). Dan moet je ineens veel meer met je lichaam gaan sturen. Dat bleek achteraf dus ook het doel te zijn van deze oefening.

Verder was de rode draad door de hele dag dat als je waar nodig je gas wat los laat, veel onverwachte situaties veel beter te handlen zijn. Zoek ongewenste risico’s dus niet op door op onoverzichtelijke momenten stug de maximum snelheid te blijven rijden. Laat waar nodig je snelheid zakken om meer inzicht in de situatie te krijgen.

Dit is in een notedop wat er bij VRO-1 zoal allemaal op je af komt. Veel informatie en leuke, maar intensieve oefeningen. Je zult snappen dat ik bekaf was toen ik na deze dag (die tot vijf uur duurde) weer thuis was. Aan te raden? Zeer zeker!

Dit bericht is geplaatst in motor met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie